एनिमे की अचंभित करने वाली रंगीन दुनिया, कुछ बेहतरीन फ़िल्में जो आपको अवश्य देखना चाहिए

‘Anime’ सुनकर आपको लगेगा कि मैं डोरेमोन और शिन चैन की बात कर रही हूँ. पर नहीं Anime कार्टून फ़िल्म्स केवल बच्चों के लिए नहीं बड़ों के लिए भी हैं. दरअसल Anime की कई फ़िल्मों की कहानी ऐसी हैं जिसे बच्चों के लिए समझ पाना जटिल हो सकता है. इसलिए इन्हें देखते वक़्त आपको ऐसा नहीं लगेगा कि ये बचकानी हैं. भारत की बात करें तो एनिमे फ़िल्में इतनी लोकप्रिय नहीं हैं क्योंकि लोग डोरेमोन, पोकेमान और शिन चैन के अलावा अन्य किसी एनिमे किरदारों के बारे में जानकारी ही नहीं रखते, ना ही यह फ़िल्मे थिएटर्स में लगती हैं.

एनिमे आख़िर है क्या? 

बचपन में आप सभी ने टिनटिन, नागराज, बिल्लू, चाचा चौधरी इत्यादि पढ़ी होंगी. वैसे ही एनीमे भी एक अनूठी कला शैली है जिसे जापानी कॉमिक “मंगा” के रूप में जाना जाता है. यह मूल रूप से काले और सफेद रंगों में वास्तविक मानव शरीर का एक संक्षिप्त रूप है. एनिमे विशेष रूप से एनीमेशन है जिसे जापान में बनाया जाता है. पर इसके कुछ कार्य अन्य देशों, जैसे कि दक्षिण कोरिया के लिए आउटसोर्स किए जा सकते हैं, लेकिन कहानी और उत्पादन जापान से ही होना चाहिए. 

मुझे आज भी याद है जब मैंने पहली ऐनिमे फ़िल्म देखी थी तब मैं कई दिनों तक केवल एनिमे ही देखती रही थी. प्रत्येक एनिमे के साथ चरित्र का डिज़ाइन, दृश्य, भाव भिन्न होते हैं, एनिमे फ़िल्मों के कुछ दृश्य आपको इस तरह से मंत्रमुग्ध कर देंगे कि आपकी इच्छा होगी कि काश असल ज़िंदगी भी ऐसी ही होती. एनिमे फ़िल्मों में रसोई में पक रहा खाना देख आपको भूख ना लगे, यह असम्भव है. 

फ़िल्मों में ऐसे मुद्दे और ऐसे विषयों पर बात की जाती है कि हॉलीवुड की बड़ी बड़ी फ़िल्में भी मात खा जाएँ. किसी भी प्रकार की कहानी को एनीमे के माध्यम से बताया जा सकता है, चाहे वह नाटक, रोमांस, फेंटसी, एक्शन / एडवेंचर, रोबोट / जीवन का टुकड़ा, डरावनी, त्रासदी या कॉमेडी की छोटी-छोटी स्किट्स हों. एनिमे वह ज़रिया है जो आपकी हक़ीक़त से कोसों दूर बनी कल्पना को भी परदे पर उतारने की क़ाबिलियत रखता है. ऐनिमे संभावनाओं से भरी दुनिया जिसमें कुछ भी असंभव नहीं है. कभी-कभी, हम सभी को वास्तविक ज़िंदगी के शोरगुल से दूर काल्पनिक दुनिया में कुछ पल बिताने आवश्यकता होती है. 

एनिमे की ख़ासियत :

ऐनिमे के किरदार बॉलीवुड फ़िल्मों की तरह एक बार में सौ गुंडो का सामना करने के बाद आइटम सॉंग में नहीं थिरकते. ना ही ये ”लार्जर देन लाइफ़” होते हैं. एनिमे के किरदारों से व्यक्तिगत स्तर पर ख़ुद को जोड़ सकते हैं. पढ़ते समय यह बात विरोधाभासी लगेगी कि काल्पनिक किरदार की काल्पनिक कहानी से हम ख़ुद को जुड़ा हुआ कैसे महसूस करेंगे, पर एक आद फ़िल्म देखने के बाद आपको इस प्रश्न का उत्तर मिल जाएगा. फ़िल्म देखते समय किरदारों का दुःख-दर्द, ख़ुशी,आंतरिक कोलाहल सबकुछ महसूस होगा.

ऐनिमे मनोरंजन से भरपूर है, हीरो हीरोईन का प्यार तकरार, नाच गाना इत्यादि नहीं पर कुछ ऐसी मार्मिक कहानियाँ ऐनिमे के भंडार में हैं जिन्हे कहानी पढ़कर आप ख़ुद से सवाल करेंगे कि आख़िर ऐसी कहानी और किरदार कोई कैसे गढ़ सकता है?

इस अनूठी कला ने कुछ बेहतरीन साउंडट्रैक्स और प्लॉट लाइन्स भी दिए हैं. फ़िल्म के विस्तृत दृश्यों के लिए कुछ भी कहना इन्हें बनाने वाले कलाकार का अपमान होगा.

ऐनिमे में फ़िल्मों और शोज़ की भरमार है. हालाँकि शोज़ देखना भारी भरकम काम हो सकता है क्योंकि ये कई सीजन्स तक चलते हैं. पर कुछ उल्लेखनीय फ़िल्में हैं जिनका ज़िक्र ना करना एनिमे के साथ अन्याय होगा

1. स्पिरिटेड अवे (Spirited Away) : 2001 में रिलीज़ हुई हयायो मियाजाकी की यह कहानी अब तक की सब से उच्च रेटिंग (8.6) पाने वाली एनिमे फ़िल्म है. कहानी एक दस वर्षीय बच्ची की है जो अपने माता पिता के साथ एक ऐसे इलाक़े में भटक जाती है जहाँ चुड़ैल और आत्माएँ बसी हैं. यहाँ हर इंसान को जानवर में बदल दिया जाता है. इलाक़े में पहुँचते ही उसके माता पिता जानवर में बदल जाते हैं. यह कहानी इस बच्ची के आगे के संघर्ष को दिखाती है कि वो किस तरह इन पिशाचों से बचकर ना केवल ख़ुद बाहर आती है और अपने माता पिता को भी सही सलामत वहाँ से लाती है.

2. ग्रेव ऑफ़ द फ़ायर फ्लाइज (Grave of the firelflies) : 1988 में आई भाई बहन की कहानी विश्व युद्ध द्वितीय के कालखंड पर बनी है. यह एनिमेटेड कहानी में द्वितीय विश्व युद्ध में अमेरिकी गोलाबारी के दौरान एक बड़े भाई जिस पर उसकी छोटी बहन की ज़िम्मेदारी है, इस पर आधारित है. उनके जीवित रहने की कहानी न केवल हृदयस्पर्शी है बल्कि ज़िंदगी की कठोर सच्चाइयों से रबरू भी कराती है. भाई-बहन एक-दूसरे पर पूरी तरह से भरोसा करते हैं और साथ रहकर जिंदा रहने के लिए सभी बाधाओं के खिलाफ संघर्ष करते हैं.

3.योर नेम (Your name) : माकोतो शिंकाई जो कि एनिमे की दुनिया में बहुत बड़ा नाम हैं, यह उनकी सबसे उम्दा फ़िल्म है. अगर आप ऐसी फ़िल्मों के क़ायल हैं जो आपका सर चकरा दें  (ख़ासकर Time 
Travel) तो यह फ़िल्म ज़रूर देखें. यह कहानी एक युवक और युवती की है जिनका दूर दूर तक एक दूसरे से कोई वास्ता नहीं है. पर फिर भी कुछ कारणों के चलते युवक और युवती की आत्माएँ एक दूसरे के शरीर में चली जाती हैं. अब ज़रा सोचिए कि एक युवक की नींद अचानक खुलती है और वह पाता है कि उसका शरीर बिल्थकुल बदल चुका है, इसके अलावा वो जिस शरीर में हैं उसके बारे में ना उसे कुछ पता है ना वह किसी को समझा सकता है. कहानी में एक साथ अलग अलग समयकाल दिखाए गए हैं. इस फ़िल्म की कहानी दातों तले उँगलियाँ दबवा देगी, फ़िल्म की संकल्पना जितनी जटिल है उतनी ही रोमांचक भी. एनिमे जगत में यह मूवी अब तक की सबसे उत्कृष्ट कृति है. यह 2016 में आई थी और अब तक की सबसे ज़्यादा चर्चित एनिमे फ़िल्म है.

4.हाउल्स मूविंग कासल (Howl’s Moving castle) : 2004 की यह कहानी काफ़ी कुछ बचपन में सुनी हुई परी कथाओं जैसी है. सोफ़ी नामक एक सुंदरी एक चुड़ैल के श्राप के चलते 90 वर्ष की बूढ़ी औरत में तब्दील हो जाती है. यह श्राप तोड़ने में उसकी मदद Howl करता है जो कि एक ऐसे क़िले में रहता है जिसके चार पैर हैं, अर्थात यह क़िला चलने के क़ाबिल है. आगे कुछ भी लिखने कहानी के रोमांच को ख़तरे में डाल देगा, इसलिए आप से अनुरोध है कि यह फ़िल्म ख़ुद देखें और फ़ैसला करें.  

5. इनटू द फ़ॉरेस्ट ऑफ़ फ़ायरफ्लाइज लाइट (Into the forest of fireflies light ) : यह एक मार्मिक प्रेम कहानी है, ऐसी प्रेम कहानी जहाँ प्रेमी और प्रेमिका जानते हैं कि उनका यह रिश्ता कभी अपने मुक़ाम तक नहीं पहुँचेगा. प्रेमी का किरदार एक प्रेतात्मा का है जो किसी भी मनुष्य द्वारा छू लेने पर ग़ायब हो जाएगा. मुख्य किरदार कैसे इस विडम्बना का सामना करते हैं वह परदे पर देखने लायक़ है.

उपरोक्त फ़िल्मों के अलावा कीकीज डिलीवरी(Kiki’s delivery) , माई नेबर टोटोरो(My neighbour Totoro), पातेमा इंवर्टेड (Patema inverted), परफ़ेक्ट ब्लू (Perfect Blue), पापरिका (Paprika), सीक्रेट वर्ल्ड ऑफ़ एरियट्टी (Secret world of Arietty) , द गर्ल हू लेप्ट थ्रू टाइम (The girl who leapt through time), प्रिंसेज मोनोनोके (Princess Mononoke), घोस्ट इन द शेल (Ghost in the Shell) इत्यादि फ़िल्में उल्लेखनीय है. आपको यह जानकार हैरानी होगी कि क्रिस्टोफ़र नोलन की फ़िल्म ”इंसपेशन” काफ़ी हद तक पापरिका पर आधारित है. यही नहीं नताली पोर्ट्मन की ब्लैक स्वान की कहानी और उसके कई दृश्य हूबहु परफ़ेक्ट ब्लू से लिए गए हैं.  

ऐनिमे का समुद्र इतना गहरा है कि मैं शायद अभी इसके किनारे पर ही खड़ी हूँ. इस ख़ज़ाने में अभी बहुत सारी ऐसी फ़िल्में और चर्चित शोज़ देखना बाक़ी हैं जो शायद मुझे दुःख जताने पर मजबूर कर दें कि मैंने इसे पहले देखना क्यों शुरू नहीं किया. अगर आप इस लेख के बाद एनिमे देखने का मन बना रहे हैं तो फिर देर किस बात की. अब सबसे बड़ा सवाल यह है कि यह फ़िल्में देखे कहाँ? आपको इनमें से कुछ फ़िल्मे नेटफ़्लिक्स पर मिल जाएँगी. आपको जयादतर फ़िल्में Amazon/Netflix नामक वेबसाइट पर अंग्रेज़ी सबटाईटल्स के साथ मिल जाएँगी. 

Tags: , ,
Rashmi Singh
Writer by fluke, started with faking news continuing the journey with Lopak.

34 Comments

  1. Avatar
    Bitta
    June 11, 2019 - 12:07 pm

    Spirited away dekhi hui hai Tagdi film hai!

    Reply
  2. Avatar
    June 15, 2019 - 6:58 am

    I feel this is among the so much vital information for me.
    And i’m satisfied reading your article. However should
    observation on few normal issues, The web site style is ideal, the articles is really great : D.

    Good job, cheers Magliette Bayer Leverkusen

    Reply
  3. Avatar
    June 18, 2019 - 9:34 am

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any
    widgets I could add to my blog that automatically tweet my
    newest twitter updates. I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with
    something like this. Please let me know if you run into anything.

    I truly enjoy reading your blog and I look forward to
    your new updates. Arsenal Fodboldtrøjer

    Reply
  4. Avatar
    June 22, 2019 - 5:24 am

    No matter if some one searches for his essential thing, therefore he/she wants to be available that in detail, so that thing is
    maintained over here. Maglia arsenal Bambino

    Reply
  5. Avatar
    July 30, 2019 - 5:15 am

    Wow, this piece of writing is good, my sister is analyzing such things, thus I am
    going to let know her. PSG nya tröja FredDelar fussball trikots JanieMalt

    Reply
  6. Avatar
    July 30, 2019 - 5:49 am

    This is my first time pay a quick visit at here and
    i am truly impressed to read everthing at alone place.

    Kjøp Chelsea Fotballdrakt MohammedG maglie calcio bambino poco prezzo
    TammyymBe

    Reply
  7. Avatar
    July 30, 2019 - 7:45 am

    Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?
    I’m trying to figure out if its a problem on my end or
    if it’s the blog. Any feed-back would be greatly appreciated.
    Juventus Fodboldtrøjer ClaudiaCo fußballtrikots JanelleBa

    Reply
  8. Avatar
    July 31, 2019 - 6:32 am

    When someone writes an post he/she keeps the thought of a user in his/her mind that
    how a user can know it. Thus that’s why this paragraph is amazing.

    Thanks! Chelsea nya tröja VallieBoo billiga fotboll tröjor,fotboll tröjor,fotboll tröjor barn,billiga fotbollströja,fotbollströja,fotbollströja barn,billiga fotbollströjor,fotbollströjor,fotbollströjor barn AddienuJf

    Reply
  9. Avatar
    August 17, 2019 - 3:42 am

    Currently it appears like Movable Type is the preferred blogging platform available right
    now. (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

    Hamburger HjemmedraktHamburger Hjemmedrakt JannieTnd fotballdrakter barn LorenPick

    Reply
  10. Avatar
    August 23, 2019 - 1:39 am

    Did your behavior change during your relationship? It is absolutely necessary to possess a face alongside hair beauty treatment.
    Be rational and ask yourself what you are considering in other women.

    Reply
  11. Avatar
    August 24, 2019 - 11:14 am

    Hi! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
    I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked
    hard on. Any recommendations?

    Reply
  12. Avatar
    August 25, 2019 - 11:54 pm

    It’s a pity you don’t have a donate button! I’d definitely donate to this
    superb blog! I guess for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS
    feed to my Google account. I look forward
    to new updates and will share this site with my Facebook group.
    Talk soon!

    Reply
  13. Avatar
    August 27, 2019 - 3:58 pm

    Greate pieces. Keep writing such kind of info on your blog.
    Im really impressed by your site.
    Hey there, You have performed a great job. I’ll definitely digg it and in my view recommend
    to my friends. I am confident they will be benefited from this web site.

    Reply
  14. Avatar
    September 1, 2019 - 12:50 am

    First of all I would like to say fantastic blog! I had a quick question that I’d like to ask if you do
    not mind. I was curious to know how you center yourself and clear your head prior to writing.
    I have had a tough time clearing my mind in getting my thoughts out there.
    I truly do enjoy writing however it just seems like the first 10
    to 15 minutes are lost just trying to figure out how
    to begin. Any suggestions or hints? Thanks!

    Reply
  15. Avatar
    September 2, 2019 - 6:05 pm

    Definitely consider that that you said. Your favourite reason appeared to be at the net the
    simplest factor to take into accout of. I say to you, I certainly get annoyed at the same time as other people think about worries
    that they plainly don’t recognise about. You managed
    to hit the nail upon the highest and outlined out the entire thing
    with no need side effect , other people
    could take a signal. Will likely be back to get more. Thank you

    Reply
  16. Avatar
    September 3, 2019 - 12:20 am

    Today, I went to the beach with my children. I found a
    sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the shell to her ear and screamed.
    There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I had to tell someone!
    AnthonyFe magliette Valencia GeorgiaRo
    ElkeKlug fotbollströjor barn DarlaFent
    AsaScherk fodboldtrøjer AudreaSom
    JaymeFny Nuova Maglia Calcio AhmadXmxr
    RWFJimchr maglie calcio a poco prezzo PatDunros

    Reply
  17. Avatar
    September 9, 2019 - 4:20 pm

    Since 1979, American Receivable has provided small businesses with the financial resources they need to grow,
    increase inventory, make payroll on time and
    effectively compete in the marketplace.

    We do this by speeding up cash flow that you have tied up in accounts receivable.
    Factoring is simply turning over your accounts receivable in exchange for cash now.
    By offering the most competitive rates in the industry and uncompromising customer
    service, American Receivable has become the go-to resource for invoice factoring in the country. https://americanreceivable.com/

    Reply
  18. Avatar
    September 9, 2019 - 4:20 pm

    Since 1979, American Receivable has provided small businesses with the financial resources they
    need to grow, increase inventory, make payroll on time and effectively
    compete in the marketplace.

    We do this by speeding up cash flow that you have tied up
    in accounts receivable. Factoring is simply turning over your accounts receivable in exchange for cash now.
    By offering the most competitive rates in the industry
    and uncompromising customer service, American Receivable
    has become the go-to resource for invoice factoring in the
    country. https://americanreceivable.com/

    Reply
  19. Avatar
    September 11, 2019 - 1:50 am

    If some one wants to be updated with most up-to-date technologies after that he must be pay a quick
    visit this web site and be up to date all the time.

    Reply
  20. Avatar
    September 13, 2019 - 5:30 am

    I enjoy reading through a post that can make people think.

    Also, thank you for permitting me to comment!

    Reply
  21. Avatar
    September 13, 2019 - 1:46 pm

    Hi! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing months of hard
    work due to no data backup. Do you have any methods to prevent
    hackers?

    Reply
  22. Avatar
    September 14, 2019 - 1:43 am

    You actually make it seem really easy together with your presentation however I
    to find this matter to be actually something that I feel I would by no means understand.
    It seems too complex and extremely large for me. I am looking forward on your subsequent post, I will try to get the cling of it!

    Reply
  23. Avatar
    September 27, 2019 - 3:57 am

    What’s up, I log on to your new stuff like every week. Your story-telling style is awesome, keep it up!

    Reply
  24. Avatar
    September 27, 2019 - 6:37 pm

    I couldn’t resist commenting. Very well written!

    Reply
  25. Avatar
    October 1, 2019 - 8:20 pm

    I have been browsing online more than 4 hours today, yet
    I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers made good content
    as you did, the internet will be much more useful than ever before.

    Reply
  26. Avatar
    October 3, 2019 - 2:36 pm

    Hi there, this weekend is pleasant in favor of me, as this moment i am reading this wonderful educational article here at
    my home.

    Reply
  27. Avatar
    October 8, 2019 - 11:24 pm

    I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish.

    nonetheless, you command get bought an edginess over
    that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come
    further formerly again as exactly the same nearly a
    lot often inside case you shield this hike.

    Reply
  28. Avatar
    October 10, 2019 - 9:29 am

    For the most part I don’t peruse post on sites, yet I wish to state that
    this review very influenced me to look at and do as such!
    Your composition style has been shocked me. Much thanks to you,
    very pleasant article.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *